Συζητείται από την Πέμπτη 1 Οκτωβρίου 2020 στη βουλή το Ν/Σ του ΥΠΕΣ <<Τροποποίηση Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας…………….αναπτυξιακή προοπτική Ο.Τ.Α>>.
Σε ότι αφορά τα 25 περίπου άρθρα για την Αυτοδιοίκηση συνεχίζεται και συστηματοποιείται η πολιτική του Υπουργείου, που οδηγεί στην ακραία υποβάθμιση των Περιφερειακών και Δημοτικών Συμβουλίων υπέρ των Οικονομικών Επιτροπών και στην ιδιωτικοποίηση των δράσεων των Ο.Τ.Α., είτε με την εκχώρηση στους Αναπτυξιακούς Οργανισμούς του συνόλου των προγραμμάτων του, είτε με την ανάθεση σε συμβασιούχους αποφασιστικών αρμοδιοτήτων, ενώ κατά το Σύνταγμα οφείλουν να είναι μόνιμα στελέχη της Αυτοδιοίκησης.
Πιο συγκεκριμένα:
1. Στο άρθρο 31 παρ.1 αφενός παραχωρείται στις οικονομικές επιτροπές των Δήμων και των Περιφερειών ο προγραμματισμός των προσλήψεων προσωπικού που ήταν βασική αρμοδιότητα των Συμβουλίων, αφετέρου για να παραπεμφθεί ένα θέμα στα Δημοτικά η Περιφερειακά Συμβούλια, θα πρέπει πρώτα να εγκριθεί ομόφωνα από τις επιτροπές. Μέχρι τώρα ήταν κατά πλειοψηφία.
Πρόκειται για μία αντιδημοκρατική πρακτική που οδηγεί ουσιαστικά στην κατάργηση των Κορυφαίων οργάνων της Αυτοδιοίκησης που είναι τα συμβούλια, ανατρέποντας μία θεσμική πρακτική που ισχύει στην πατρίδα μας από το 1974, παραβιάζοντας κατάφωρα την Ευρωπαϊκή Χάρτα Τοπικής Αυτονομίας που η χώρα μας έχει υιοθετήσει.
2. Στο άρθρο 33, παρ.1, εδ. στ, στους μέχρι τώρα σκοπούς των Αναπτυξιακών Οργανισμών που ιδρύθηκαν το Φλεβάρη του 2020 (Ν.4674) ως ΝΠΙΔ για να βοηθήσουν τους Ο.Τ.Α. στις αναπτυξιακές δράσεις τους και στα τεχνικά έργα, προστίθεται και <<η εν γένει υποστήριξη των Ο.Τ.Α. στην υλοποίηση Αυτοδιοικητικών αρμοδιοτήτων>> γενικά και αόριστα!!!
Είναι σαφές ότι επιδιώκεται η σύσταση παράλληλων οργανισμών Ιδιωτικού Δικαίου με συμβασιούχους στην συντριπτική πλειοψηφία τους, που θα ασχολείται με τα πάντα.
3. Στα άρθρα 30 ,32 ,34 υπάρχει η πρόβλεψη για μεταβίβαση αποφασιστικών αρμοδιοτήτων με συμβασιούχους ορισμένου χρόνου, ειδικούς συνεργάτες κ.λ.π.
Σύμφωνα με τις αποφάσεις του ΣΤΕ και το άρθρο 103 του Συντάγματος, μία τέτοια αρμοδιότητα είναι παράνομη. Δικαίωμα θεώρησης, έγκρισης μελετών κ.λ.π. έχουν μόνο μόνιμα στελέχη των Ο.Τ.Α..
4. Από τα άρθρα 38 και 47 προκύπτει η βούληση του ΥΠΕΣ να μην επιχορηγήσει τους Ο.Τ.Α. με επιπλέον ποσά, δεδομένων των μεγάλων οικονομικών ανοιγμάτων των Δήμων εξαιτίας της πανδημίας.
Ειδικά για την <<Διάθεση ειδικού τέλους από σταθμούς ΑΠΕ και υβριδικούς σταθμούς>> προχωρά ουσιαστικά στην αφαίρεση των πόρων για έργα που προορίζονταν για τις τοπικές κοινότητες και ενισχύει τους γενικούς προϋπολογισμούς των Δήμων για τα έτη 2020-2021. Όμως είναι άνευ ουσίας, διότι στους δήμους, τα έσοδα των ετών 2020 και 2021 θα δοθούν το 2023 και το 2024 !
Οπότε με αφορμή τον COVID-19 επιχειρείται μία αλλαγή πολιτικής στο θέμα της χρηματοδότησης των δήμων, που σε συνδυασμό με την περικοπή και του 60% του ποσού των ληξιπρόθεσμων επιταγών, τους οδηγούν σε τέλμα.
Είναι προφανές ότι οι παραπάνω διατάξεις σηματοδοτούν την απαξίωση των εκλεγμένων Δημοτικών Συμβουλίων και την οικονομική αφαίμαξη των Δήμων. Το ερώτημα είναι, θα συνειδητοποιήσουν οι Δήμοι και οι Περιφέρειες το τι διακυβεύεται για να αντιδράσουν ?
Η ΚΕΔΕ έστω και αργά άρχισε να αφυπνίζεται, οι δήμοι δυστυχώς όχι !
Σε λίγο θα είναι πολύ αργά για δάκρυα.
Το Γραφείο Τύπου
Ι.Π. Μεσολογγίου 8/10/2020