Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου 2020

Πρόταση του συνδυασμού "Για την Κοινότητα Μεσολογγίου" για την συμμετοχή του Δήμου Μεσολογγίου στο Ποδηλατικό Δίκτυο EUROVELO


Με αφορμή την υλοποίηση του ευρωπαϊκού έργου «MEDiterranean CYCLE route for sustainable coastal TOURism- Μεσογειακές Ποδηλατικές Διαδρομές για βιώσιμο παράκτιο τουρισμό», που πραγματοποιήθηκε στις 14/2/20 στην Πάτρα, ο Συνδυασμός « Για την κοινότητα Μεσολογγίου» ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης. Στη συνάντηση διαβούλευσης στο πλαίσιο του έργου «MEDCYCLETOUR», συμμετείχε η κ. Σταυρούλα Τσακμακλή. 

Το εν λόγω έργο χρηματοδοτείται από το Interreg Med 2014-2020 και στοχεύει στη δημιουργία και ενίσχυση ενός βιώσιμού ποδηλατικού τουρισμού στις παράκτιες και παραθαλάσσιες περιοχές της Μεσογείου. Το Μεσολόγγι, έχοντας ανταγωνιστικές προδιαγραφές για τη χρήση του ποδηλάτου, δεν θα μπορούσε να μην εκπροσωπηθεί σε αυτήν την ενδιαφέρουσα αλλά δυστυχώς ολιγομελή διαβούλευση. Από την περιοχή μας βρέθηκαν εκεί και επαγγελματίες του χώρου του ποδηλάτου οι οποίοι επίσης μας ενημέρωσαν για τα συμπεράσματά τους. 
Στα πλαίσια αυτής της εκδήλωσης παρουσιάστηκε από τον Γενικό Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος και καθηγητή Βιώσιμης Κινητικότητας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, κ. Ευθύμιο Μπακογιάννη, η εθνική στρατηγική για το ποδήλατο. Μια στρατηγική που σε πολλές χώρες αποτελεί πρωταγωνιστή των εξελίξεων στον τομέα μείωσης της ρύπανσης και βελτίωσης του αστικού περιβάλλοντος.
Ως πρώτο βήμα της εθνικής στρατηγικής θα είναι ο συντονισμός των έργων που αφορούν τον αστικό και υπεραστικό σχεδιασμό στη χώρα μας. Στις χώρες της Ευρώπης αναπτύσσονται ποδηλατικά δίκτυα παράλληλα με τα δίκτυα αυτοκινητοδρόμων οι οποίοι συνδέουν οικισμούς, πόλεις και χώρες, ώστε να ενισχύεται η μετακίνηση με το ποδήλατο. Το επονομαζόμενο δίκτυο του EUROVELO, δημιουργεί εκατοντάδες χιλιόμετρα ποδηλατικών διαδρομών από την Ιβηρική Χερσόνησο μέχρι την Τουρκία και από τη Ρωσία μέχρι την Ελλάδα.  Ωστόσο, σήμερα, στη χώρα μας βρισκόμαστε ακόμη σε εμβρυικό σημείο.
Ως δεύτερο βήμα της στρατηγικής θα είναι το ποδήλατο να λαμβάνεται υπόψη σε κάθε νέο σχεδιασμό. Μια στρατηγική που θα βρει εφαρμογή στις νέες εντάξεις και στα σχέδια πόλης, στις νέες χαράξεις οδικών δικτύων και στον επανασχεδιασμό του αστικού περιβάλλοντος όπως με τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), που χρηματοδοτεί το υπουργείο σε 170 πόλεις.
Είναι γνωστό ότι τα οφέλη προώθησης και υποστήριξης του ποδηλάτου και του ποδηλατικού τουρισμού είναι πολλαπλά και αντικατοπτρίζονται άμεσα στην ενίσχυση των τοπικών κοινωνιών. Πρόκειται για οφέλη περιβαλλοντικά (μείωση της ρύπανσης κ.α.), κοινωνικά (βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος κ.α.) και οικονομικά (ο Ευρωπαϊκός Ποδηλατικός Τουρισμός εκτιμάται ετησίως στα 2.8 δισ. € σε ταξίδια και 25.6 εκατ. σε διανυκτερεύσεις δηλαδή, περίπου στο 3% του συνόλου τουριστικών ταξιδιών των Ευρωπαίων). 
Οι ποδηλάτες προτιμούν να μετακινούνται όχι τους μήνες τουριστικής αιχμής (Ιούλιο και Αύγουστο), φροντίζοντας να αποφεύγουν τη ζέστη και ξοδεύουν κατά μέσο όρο 353 € ανά ταξίδι, κατά μέσο όρο 53 € ημερησίως, εκ των οποίων 21 € για διαμονή, 16 € για διατροφή, 8 € για ψώνια και 8 € για μετακινήσεις και δραστηριότητες.

Ειδικότερα, για έργα ποδηλατοδρόμων αποφασίσθηκε να εξασφαλιστεί  χρηματοδοτικό εργαλείο μελετών για δύο διαδρομές στην Ελλάδα. 
Η 1η Διαδρομή, η οποία μας αφορά κιόλας, θα διέρχεται από την περιφέρεια Ηπείρου, Δυτικής Ελλάδας, Βόρεια Πελοπόννησο και θα καταλήγει στην Αθήνα, όπου και θα συνδέεται με το ολοκληρωμένο ποδηλατικό δίκτυο που διατρέχει την Ευρώπη, το EUROVELO, συνολικού μήκους 70.000 χλμ. (περί τα 45.000 χλμ. έχουν ήδη κατασκευαστεί). 

Επομένως στην περιοχή μας, που περιλαμβάνεται στην 1η Διαδρομή,  θα πρέπει να χαραχθούν ποδηλατικές διαδρομές που να ενώνουν ιστορικούς χώρους, τόπους, οικισμούς, σημεία πολιτιστικού και περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος του διευρυμένου Δήμου Μεσολογγίου. Μέσα σε αυτό το δίκτυο θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ως ποδηλατοδρόμος πλέον, το δίκτυο της εγκαταλειμμένης σιδηροδρομικής γραμμής Κρυονερίου - Αγρινίου, σε συνεργασία με τον ΟΣΕ και την  ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η μετατροπή εγκαταλελειμμένων σιδηροδρομικών γραμμών για τη δημιουργία διαδρομών ποδηλάτου μεγάλου μήκους είναι μέσα στους στόχους του Υπουργείου. Ευχής έργο θα ήταν η χάραξη ποδηλατικής γραμμής που να φτάνει έως τον Αστακό, αφού από τον Αστακό μέχρι την Πάλαιρο το έργο έχει ήδη ενταχθεί στο πρόγραμμα και στόχος του Υπουργείου και της Περιφέρειας είναι οι ποδηλατικές διαδρομές να προσεγγίσουν το αεροδρόμιο του Ακτίου.

Επίσης, σε αυτό το σχεδιασμό δεν θα πρέπει να παραληφθεί η προώθηση και η δημιουργία ποδηλατικών μονοπατιών βουνού (bike trails), τα οποία θα μπορούσαν κάλλιστα και με επιτυχία να αναπτυχθούν στον Αράκυνθο για την υποστήριξη και της ορεινής ποδηλασίας. 

Εν κατακλείδι, μας δίνεται μία πρώτης τάξης ευκαιρία να αναπτύξουμε τον ποδηλατικό τουρισμό όλους τους μήνες και εποχές του χρόνου, επωφελούμενοι από το ποδηλατικό δίκτυο και πιθανές χρηματοδοτήσεις δημιουργώντας  ασφαλείς ποδηλατοδρόμους, χώρους στάθμευσης και φύλαξης ποδηλάτων, σημεία επισκευής και ενοικίασης, έντυπα πληροφόρησης, περιοχές ανάπαυσης κλπ., με απώτερο σκοπό την προσέλκυση Ευρωπαίων και όχι μόνον, τουριστών - ποδηλατών.

Εκ του συνδυασμού
“Για την Κοινότητα Μεσολογγίου”