Σάββατο, 28 Μαρτίου 2020

Θέματα Υγείας


γράφει η Αθηνά Στεφανάτου

Χάσαμε τον ύπνο μας


Ίσως το μυαλό σας να δουλεύει όλη την ημέρα, να ανησυχεί για τον ιό, για τον τραπεζικό λογαριασμό σας ή αν θα έχετε τα απαραίτητα στο σπίτι.  Δεν γίνεται όμως να τα σκέπτεστε όλα αυτά πριν τον ύπνο. Αποκλείεται να κοιμηθείτε. Αυτές τις μέρες, πολλοί άνθρωποι που συνήθιζαν παλιότερα να πηγαίνουν στην εργασία τους και να ζουν ενεργά, μένουν όλο και περισσότερο χρόνο στο σπίτι. Αυτό έχει συνέπειες. Ο ύπνος είναι πάντα σημαντικός για την καλή υγεία, και αυτό ισχύει ιδιαίτερα σε αυτή την δύσκολη εποχή. Όταν ξεκουράζεστε καλά, είστε καλύτερα εξοπλισμένοι για να αντιμετωπίσετε την ημέρα. Αλλά αυτή τη στιγμή, στη μέση της πανδημίας του κοροναϊού, το αυξημένο άγχος και ο αδόμητος χρόνος μπορεί να προκαλέσουν αϋπνία ακόμη και σε εκείνους που είναι εξοικειωμένοι με τον πλήρη ύπνο στην διάρκεια της νύχτας.

Ο ύπνος όμως παίζει ρόλο στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος και την αντίδρασή στην λοίμωξη. Αυτό θα μπορούσε να είναι μέρος του λόγου για τον οποίο ο ύπνος διατηρήθηκε στην εξελικτική μας πορεία.
Όμως αυτές τις μέρες, πολλοί άνθρωποι που συνήθιζαν να πηγαίνουν στην εργασία τους και να ζουν ενεργά ζουν περισσότερο χρόνο στο σπίτι τους και αυτό έχει συνέπειες. Λένε ότι δεν είναι αρκετά κουρασμένοι για να κοιμηθούν το βράδυ, ή ότι έχουν πολλή αγωνία. Είναι γεγονός ότι υπάρχει μια "αμφίδρομη σχέση" μεταξύ της αϋπνίας και του άγχους. Το άγχος επηρεάζει τον ύπνο και η στέρηση του ύπνου επηρεάζει το άγχος - τρώνε το ένα από το άλλο.
Περισσότερα κακά νέα για τους ‘αθώους’ σε αυτή την μάχη: Η απώλεια του ύπνου μπορεί να οδηγήσει σε ένα επίπεδο ανοσοκαταστολής, "ένα είδος προ-φλεγμονώδους κατάστασης". "Αυτό μπορεί να βάλει το σώμα σε συνθήκες κακουχίας και να το σταματήσει από την κατάλληλη ανταπόκριση σε λοίμωξη ή να σας κάνει πιο επιρρεπή σε χρόνιες παθήσεις.
Η διαταραχή στη ρουτίνα σας μπορεί να οδηγήσει σε δυσκολία στον ύπνο. Ένας βασικός λόγος που χάνουμε τον ύπνο μας αυτόν τον καιρό ειναι ότι μπερδεύουμε το βιολογικό μας ρολόι με περιττά ξενύχτια. Η λύση μας εδώ ειναι να ακολουθούμε τις ώρες που είχαμε πριν τον ιο για δουλειά και ξεκούραση, ακόμα και για φαγητό ή επικοινωνία με φίλους.

Μείνετε υγιείς και ασφαλείς.