Τρίτη 1 Οκτωβρίου 2019

Ανάλυση των δεδομένων της πόλης μας. Προτεινόμενες αλλαγές –προσθήκες-περιορισμοί στα εξεταζόμενα σενάρια της ομάδας μελέτης για την βιώσιμη Αστική κινητικότητα (ΣΒΑΚ) στο Μεσολόγγι.


Η αναγνώριση και ανάλυση των προβλημάτων  της πόλης η οποία εκπονείται από το ΣΒΑΚ και η οποία θα οδηγήσει σε σχεδιασμό  της πόλης  με μακροπρόθεσμο ορίζοντα 20ετίας θα πρέπει να ξεκαθαρίσει τα παρακάτω:
       Για ποια πόλη ομιλούμε?
       Ποια είναι τα   λειτουργικά όρια της πόλης  μας?
        Σε  ποια  τμήματα της πόλης αναπτύσσονται εμπορικές και κοινωνικές δράσεις?
Αυτές τις εμπορικές και κοινωνικές δράσεις  θα πρέπει  η παρούσα μελέτη  να τις αναγνωρίσει και να τις αναλύσει  ολιστικά για όλη την πόλη μας.
                          ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ  ΣΗΜΕΙΩΝ  1 ΚΑΙ  2
 Εγώ ως απλή  πολίτης αλλά και   με την ειδίκευσή μου του Πολιτικού  Μηχανικού περπατώντας – ποδηλατώντας -  googlarodas  και μελετώντας εδώ και μια επταετία την πόλη  μου βλέπω ότι:
Τα λειτουργικά όριά  της πόλης μας  οριοθετούνται ανατολικά από την νέα είσοδο της πόλης στην Ιόνια οδό  δίπλα στο Πανεπιστήμιο και τον κόμβο Κατσαβοχρήστου  από την εθνική οδό. Νότια  από την λιμνοθάλασσα της Κλείσοβας,  Δυτικά από την λιμνοθάλασσα της Πλώσταινας έως την νέα είσοδο- έξοδο πόλης στον κόμβο του Χαλαζιά και βόρεια από την παλιά Εθνική οδό.

Η πόλη μας, το Μεσολόγγι, απαρτίζεται από τρία τμήματα.
α) Την παλιά Ιστορική Πόλη η οποία αποτελεί το  πρώτο 1/3 του συνόλου της  πόλης μας.
β) Την νέα πόλη  της οποίας ο σχεδιασμός ξεκίνησε το 1983, ολοκληρώθηκε και εγκρίθηκε με ΦΕΚ  το 2002. Αποτελεί  το δεύτερο  το 1/3 του συνόλου της  πόλης μας. Μέχρι σήμερα όμως  δεν υλοποιήθηκε  πλήρως  σε αυτή  η πράξη εφαρμογής. Αποτελείται από πέντε οικιστικά σύνολα (Καλλονή-Μάνα-Αγ. Δημήτριο- Βίγλα-Σφαγεία). Σημειώνεται ότι στο  οικιστικό σύνολο της  Καλλονής  υπάρχουν και  δύο τμήματα εκτός σχεδίου.
γ) Το οικιστικό σύνολο της  περιοχής των  Ταμπακαριών είναι εκτός σχεδίου και  αποτελεί  το τρίτο  1/3 του συνόλου της  πόλης μας. Έχει  όμως και ένα τμήμα, όπου κατοικούν οι  Ρομά, το οποίο έχει σχέδιο. Στο εναπομένων τμήμα ο σχεδιασμός ξεκίνησε το 1983 αλλά ποτέ δεν ολοκληρώθηκε  με ανάλογο ΦΕΚ  έγκρισης.  Ολοκληρωμένος σχεδιασμός όμως  υπάρχει. Εκπονήθηκε από το μελετητικό  γραφείο του κου Βασσάλου και η Υπηρεσία Δόμησης το έχει.
Στα όρια  της λειτουργικής  πόλης η οποία οριοθετείται  κάτω από την Εθνική οδό υφίστανται διάσπαρτα  και  οικισμοί προ  του 1923 ή ανοικτές πόλεις  όπως: Ένα μικρό εναπομένων τμήμα της περιοχής Μάνας, η Ροιδούλα,  τα Καρανικέικα και τα Λιναρδέικα .
                                ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΣΗΜΕΙΟΥ 3
Α) Όπως κάθε ιστορική πόλη έτσι και το Μεσολόγγι έχει την παλιά αλλά και την νέα πόλη, η οποία δημιουργήθηκε σε επέκταση αυτής  βόρεια και ανατολικά.
Η Ιστορική  Πόλη εσωκλείεται εντός των τειχών. Σε αυτή όντως στράφηκε το ενδιαφέρον των Δημοτικών Αρχών όλα τα χρόνια που πέρασαν για την ανάδειξη των σημείων πολιτιστικού και ιστορικού ενδιαφέροντος και αφέθηκε τελείως η νέα  επέκταση της πόλης βόρεια και ανατολικά  σε επίπεδο τριτοκοσμικό.  Στην νέα  αυτή πόλη σήμερα κατασκευάζονται οι κοινόχρηστοι χώροι άναρχα και αμορφοποίητα χωρίς  να προηγηθούν  τα στοιχειώδη  έργα υποδομής.
Β) Η συγκέντρωση  εμπορικών  και κοινωνικών  δραστηριοτήτων  όμως  υφίσταται και στα τρία τμήματα των λειτουργικών ορίων της πόλης του Μεσολογγίου. Η ανάλυση των δεδομένων αυτών έχει ως εξής:
i)  Η παλιά   πόλη έχει διάσπαρτα τις Υπηρεσίες της πόλης, 3 εκκλησίες,  5 σχολεία  7  πλατείες   και  αρκετούς  χώρους πρασίνου  στην Πλώσταινα. Έχει  το Βυρώνειο πάρκο και το μεγάλο Αστικό Πάρκο στο νέο κέντρο της πόλης, το οποίο άμεσα  χρήζει άμεσα  ανάδειξης.  Με την επέκταση της  νέας πόλης το κέντρο αυτό αναπτύχθηκε  γύρω από την Ιστορική Πύλη, τον κήπο των Ηρώων, το παλιό Νοσοκομείο, το Στρατόπεδο Καψάλη και μπορεί να φθάσει έως και  το ΚΕΓΕ.
Στους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους της  Παλιάς Πόλης υπάρχει ανεπτυγμένο διάσπαρτο λιανικό εμπόριο. Έχει  δυο  μεγάλα super market. Αρκετά μαγαζιά εστίασης και πολλά σημεία πολιτιστικού και ιστορικού ενδιαφέροντος. Διαθέτει και τον πλούτο του θαλάσσιου λιμναίου οικοσυστήματός της  με τα διάσπαρτα ιστορικά νησάκια του,  με το λιμάνι, την  μαρίνα και τα θαλάσσια μέτωπα της πόλης.
ii) Η νέα  πόλη (περιοχές Καλλονής- Μάνας – Αγ. Δημητρίου - Βίγλας - Σφαγείων ) έχει  δυο εκκλησίες, 7 Σχολεία   και  26 πλατείες. Έχει το στρατόπεδο και  στις παρυφές της το νεκροταφείο της πόλης. Επίσης έχει  τρία μεγάλα super market, εμπεριέχει την σιδηροδρομική γραμμή   Έχει την υδάτινη διαδρομή της διώρυγας  η οποία  χρήζει ανάδειξης  ως κέντρο οικιστικού συνόλου στην Καλλονή (με αξιοποίηση της κίνησης του νερού). Στο εγκεκριμένο σχέδιο  της νέας πόλης υπάρχουν πολλοί δρόμοι χαρακτηρισμένοι ως πεζόδρομοι δίνοντας γραμμές πεζής κίνησης προωθώντας την ανάπτυξη βιώσιμης κινητικότητας στην επέκταση. Αυτοί οι πεζόδρομοι  ενώνουν τα Σχολεία  με τις πλατείες, τα θαλάσσια μέτωπα  και την παλιά πόλη. Στα οικιστικά  της σύνολα υπάρχουν περιμετρικές 16μετροι λεωφόροι, οι οποίες  τα ενώνουν με τα  θαλάσσια μέτωπα και την Παλιά Πόλη.
Στους κεντρικούς άξονες Παπαδιαμαντοπούλου και  Αγ. Αθανασίου  έχει ανεπτυγμένο διάσπαρτο λιανικό εμπόριο, εστίαση και βενζινάδικα και    τρία μεγάλα super market (αλυσίδες).
iii) Το οικιστικό σύνολο της  περιοχής των  Ταμπακαριών έχει μια εκκλησία, πέντε Σχολεία το νέο Νοσοκομείο και  θα έχει και την υπό μεταφορά Αστυνομική Διεύθυνση. Εμπεριέχει την συνέχεια της σιδηροδρομικής  γραμμής  η οποία καταλήγει στην παραθαλάσσια περιοχή του Κρυονερίου.
Στο κεντρικό άξονα της οδού Ναυπάκτου υπάρχει αναπτυγμένο λιανικό εμπόριο,  μαγαζιά εστίασης , βενζινάδικα,  επιχειρήσεις και μαγαζιά στεγασμένων επαγγελμάτων.
 Στην νέα πόλη αλλά και στην περιοχή των Ταμπακαριών  γύρω από τα Σχολεία αλλά και τις πλατείες  οι οποίες διαμορφώνονται σταδιακά υπάρχει έντονη κινητικότητα . Σε κάθε ένα οικιστικό σύνολο της επέκτασης της πόλης ανατολικά και δυτικά είναι εμφανή στο χάρτη τα νέα κέντρα γειτονιάς αλά και τα κέντρα οικιστικών συνόλων τα οποία θα αναπτυχθούν μέσα στη 20ετία.
Στα πλαίσια της βελτίωσης και αναβάθμισης των Δημόσιων Συγκοινωνιών  προτείνεται :
Να αναβαθμιστεί σε τοπικό ΜΜΜ metro με δυο τρία βαγόνια. Η γραμμή   του τραίνου ανακαινίστηκε πριν λίγα χρόνια. Μπορεί να εξυπηρετήσει όλα τα  μέλη των Σχολικών κοινοτήτων  (μαθητές, διδάσκοντες και γονείς)  αλλά και των κατοίκων της επέκτασης  για μεταφορά τους στην Παλιά Πόλη. Επιβάλλεται να επεκταθεί η γραμμή του Αστικού ΚΤΕΛ  στα οικιστικά σύνολα της επέκτασης για μεταφορά των φοιτητών  των περιοχών αυτής  στο Πανεπιστήμιο. Επίσης προτείνεται να λειτουργήσει  και γραμμή mini-bus πόλης δωρεάν διαδρομών από το Δήμο  για την μεταφορά των   μαθητών, των  φοιτητών  και των  κατοίκων ολιστικά της πόλης μας την εποχή της οικονομικής κρίσης την οποία διανύουμε. Παράλληλα οι συγκεκριμένες υποδομές θα πρέπει να επεκταθούν σε ολόκληρο τον διευρυμένο Δήμο μας.
Στο κέντρο των ορίων της λειτουργικής μας πόλης  υπάρχει ο κεντροβαρικός άξονας  των  οδών Παπαδιαμαντοπούλου – Ναυπάκτου  - Αγ.  Αθανασίου. Αυτές οι οδοί σήμερα  είναι χαρακτηρισμένες Εθνικοί οδοί –είσοδοι πόλης και  έχουν την περισσότερη κίνηση. Θα πρέπει να αποχαρακτηριστούν και να γίνουν Δημοτικές.  Τότε θα αναβαθμισθούν και τα οικιστικά σύνολα κατοικίας τα οποία τις περιβάλλουν. Επιβάλλεται να  σχεδιαστούν και να κατασκευαστούν  ως οδοί ήπιας κυκλοφορίας με  οφιοειδή κίνηση για δημιουργία θέσεων  στάθμευσης  εναλλάξ της  οδού αλλά και για μείωση της  ταχύτητας. Μπορεί να σχεδιασθεί - κατασκευαστεί  ξέχωρη  λωρίδα ποδηλάτου έμπροσθεν της  Ρ.Γ .  Σε αυτή την πρόταση τα πεζοδρόμια  δύναται να έχουν το ελάχιστο δυνατό πλάτος ίσο ή μεγαλύτερο των 0,80μ το οποίο μας  δίνει ο κτιριοδομικός κανονισμός. Για την  αποφόρτιση της κίνησης και την  αναβάθμιση των περιοχών κατοικίας από τις οποίες αυτοί οι οδοί διέρχονται  επίσης θα πρέπει να γίνει εκτροπή της κυκλοφορίας  για τα θαλάσσια μέτωπα. Από τα θαλάσσια μέτωπα θα δημιουργηθούν στο εγγύς μέλλον μέσω μιας ολιστικής κυκλοφοριακής μελέτης  και οι  νέες είσοδοι της πόλης  (από την λιμνοθάλασσα της  Πλώσταινας και της  Κλείσοβας.
Και συγκεκριμένα:
Στην οδό Παπαδιαμαντοπούλου η εκτροπή της κίνησης  προτείνεται  να γίνει στον κόμβο του ΚΤΕΟ προς την Δυτική περιμετρική της Πόλης. Στην οδό Ναυπάκτου  η εκτροπή προτείνεται να γίνει στο  κόμβο του Νέου Νοσοκομείο  προς την ανατολική περιμετρική της Πόλης. Στην οδό Αγ. Αθανασίου  η εκτροπή προτείνεται να γίνει δυτικά  μετά τον πεζόδρομο του  6ου  Δημοτικού Σχολείου  στον πρώτο κάθετο δρόμο επί της Αγ. Αθανασίου. Οδηγεί στην Δυτική περιμετρική της Καλλονής. Στη συνέχεια η κίνηση μεταφέρεται  μέσω της  16μετρης λεωφόρου    στη δυτική περιμετρική της Πόλης.
Καταλήγοντας η παραπάνω ανάλυση δείχνει ότι:
 Επιβάλλεται σήμερα η νέα Δημοτική Αρχή να διαφοροποιηθεί ως προς τον προγραμματισμό  έργων σε σχέση με τις προηγούμενες. Να επεκτείνει την παρούσα μελέτη ως προς το αντικείμενο της ανάλυσης και των προτάσεών της και να συμπεριλάβει και την νέα πόλη τόσο στην παρούσα μελέτη όσο και στην ένταξη έργων υποδομών στην εγκεκριμένη επέκταση  και την θεσμοθέτηση  του σχεδιασμού της περιοχής των  Ταμπακαριών.
                            Προτάσεις  –αλλαγές –προσθήκες –περιορισμοί
Η αλλαγή - προσθήκη  που απαιτείται στην  παρούσα μελέτη είναι ότι: Πρέπει να συμπεριλάβει  ολόκληρα τα  λειτουργικά  όρια της  πόλης που προανέφερα και να τα μελετήσει ολιστικά για την ανάπτυξη της  βιώσιμης αστικής  κινητικότητας. Τα 3/3  της ενοποιημένης λειτουργικής μας πόλης  της πόλης του Μεσολογγίου αποτελούν μια μικρή έκταση του Διευρυμένου Δήμου μας.
Η επέκταση στο  αντικείμενο της παρούσας μελέτης την οποία προτείνω ως αλλαγή – προσθήκη θα δώσει την  δυνατότητα για προγραμματισμένο σχεδιασμό έργων  στην νέα πόλη εγκεκριμένη ή μη με ΦΕΚ. Η νέα πόλη μπορεί να αποκτήσει σχεδιασμένες με «νεωτερικού»  τύπου σχεδιασμούς και ψυχρά προσεκτικά επιλεγμένα  υλικά κατασκευής για δημιουργία   πρότυπων - καλαίσθητων-καλότεχνων και άρτια κατασκευασμένων περιοχών κατοικίας με ανάδειξη των γειτονιών της. Είναι  μια «παρθένα» κατά το πλείστον και  άμορφη αρχιτεκτονικά  περιοχή  η οποία  δεν έχει υποστεί  σχετικά  ακόμη πολεοδομικούς «βιασμούς».
Χρήζει ανάδειξης και οφείλουμε να την προσέξουμε.
Σε  όλες   αυτές  τις περιοχές  της επέκτασης της νέας πόλης  δημιουργείται η ανάγκη για προγραμματισμό άμεσα  κατασκευής έργων υποδομής και δημιουργία- αναβάθμιση των υποδομών εξυπηρέτησης  της  πεζής μετακίνησης και ποδηλάτου.  Επιβάλλεται να  συνδεθούν  τα  Σχολεία και  οι  πλατείες  μέσω των  θεσμοθετημένων στο εγκεκριμένο  σχέδιο πεζοδρόμων  με  καλομελετημένες και σχεδιασμένες πράσινες διαδρομές  οι οποίες ενώνουν στο εγκεκριμένο σχέδιο την νέα πόλη με την παλιά Ιστορική Πόλη και τα θαλάσσια μέτωπα της.
Περιορισμοί  επιβάλλεται  να γίνουν στην στάθμευση όλων  των εμπορικών δρόμων  της παλιάς και της νέας πόλης. Να γίνει ρύθμιση της κυκλοφορίας πεζών –ποδηλατιστών και οχημάτων με οριζόντια διαγράμμιση επί των οδών. Επίσης σε παλιά και νέα πόλη θα πρέπει να θεσπισθούν ώρες τροφοδοσίας στις επιχειρήσεις και τα μαγαζιά. Οδοί που χρήζουν περιορισμών είναι οι οδοί Μουστακλή, Λιακατά-Αλεξανδροπούλου-Ελ.Βενιζέλου στο κέντρο, και ο κεντροβαρικός άξονας Παπαδιαμαντοπούλου- Ναυπάκτου και Αγ. Αθανασίου στο νέο  κέντρο που δημιουργήθηκε από την ενοποίηση της  παλιάς και  της νέας πόλης .
Για τις  Δημόσιες συγκοινωνίες επιβάλλεται να επεκταθούν και στην νέα πόλη  η οποία θα πρέπει να συνδεθεί και αυτή  με το Πανεπιστήμιο.
Επίσης η υπάρχουσα γραμμή του τραίνου μπορεί να αξιοποιηθεί και να  λειτουργήσει ως γραμμή   tram αστικής συγκοινωνίας.  Αυτή διασχίζει κεντρικά   την  ενοποιημένη παλιά και νέα πόλη   και καταλήγει στην παραλία του Κρυονερίου
Μεσολόγγι 25-09-2019
Σταυρούλα Τσακμακλή Πολιτικός Μηχανικός       
    mail: tsakmaklistavroula@yahoo.gr       Τηλ. 6984377886
web ανηρτημένης εργασίας για την πόλη https://tsakmakli.wordpress.com