Πέμπτη 18 Μαΐου 2017

Σχεδιασμός θαλάσσιων μετώπων

                 

Επειδή η πόλη μας είναι μικρή εμβαδομετρικά και  ως ντόπιοι την γνωρίζουμε αρκετά  καλά, τολμούμε, να  καταθέσουμε δημόσια προτάσεις σχεδιαστικής και λειτουργικής  επίλυσης των  οδικών αξόνων των θαλάσσιων μετώπων και διαδρομών. 

 Στήσαμε την πρώτη γέφυρα επικοινωνίας  παλιού και νέου. Κάνουμε πράξη μέσω του προγράμματος  της  χρηματοδοτούμενης ολοκληρωμένης χωρικής επένδυσης (Ο.Χ.Ε) τα αναγραφόμενα στα δύο πονήματα, που γράφτηκαν αποκλειστικά  για την πόλη μας και είναι αναρτημένα ελεύθερα στο διαδίκτυο για ενημέρωση  του κάθε πολίτη (sitetsakmakli.wordpreess.com).
Το τρίτο πόνημα άρχισε να γράφετε στην πράξη. Ξεκίνησε με την κατάθεση υποβάθρου κυκλοφοριακής μελέτης για ολόκληρο το πολεοδομικό ιστό. Συνεχίστηκε με  πρόταση σχεδιασμού για το δρόμο της Τουρλίδας. Ως  ντόπιοι πολίτες φιλοδοξούμε να   καταθέσουμε προτάσεις σχεδιασμού για όλους  τους  οδικούς άξονες  που εντάχθηκαν σε οικονομικό πρόγραμμα μέσω της ΟΧΕ. Στοχεύουμε  σταδιακά να  καταθέτουμε τις προτάσεις μας στη Δημοτική Αρχή, για τις λάβει υπόψη του ο μελετητής, που υπέγραψε ή θα υπογράψει σύμβαση για το έργο της ΟΧΕ. 
Για τον σχεδιασμό των θαλάσσιων μετώπων που τώρα παρουσιάζουμε  χρησιμοποιούμε τα μέσα μεταφοράς που προϋπήρξαν στην πόλη. Επιπρόσθετα προτείνουμε και μεταφορικά μέσα  που χρησιμοποιούνται σήμερα στις σύγχρονες αναπλάσεις των  μεγάλων αστικών κέντρων  της χώρας μας.
Κύριος στόχος μας είναι η δημιουργία της πράσινης εναλλακτικής  σύγχρονης πόλης με «νεωτερικού» τύπου σχεδιασμούς δρόμων.
 Η δενδροφύτευση των οδικών αξόνων και η  επαναλειτουργία των  εναλλακτικών μέσων μεταφοράς θα προστατεύσει το περιβάλλον από την κλιματική αλλαγή και θα αναδείξει την πόλη μας με το  πλούσιο - ευαίσθητο οικοσύστημα και τα ιαματικά λουτρά της  σε πόλο  εναλλακτικού – ιαματικού τουρισμού.
Η ανάπτυξη του εναλλακτικού Τουρισμού αναδεικνύεται σε μία  αναπλασμένη υδάτινη κυκλική διαδρομή  με ανάδειξη των θαλάσσιων μετώπων και των υδάτινων διαδρομών της (της αρδευτικής διώρυγας, του χειμάρρου της Αγριλιάς  και του διαύλου της αλυκής). Η διαδρομή αυτή αγκαλιάζει την πόλη μας (παλιό και νέο πολεοδομικό ιστό).
Παρουσιάζεται στον χάρτη της πρότασης εναλλακτικού τουρισμού που απεικονίστηκε και στην (σελίδα 90 του 1ου πονήματος site: tsakmakli.wordpress.com όπου αναρτώνται για ενημέρωση δύο πονήματα «Σχεδιάζοντας το Μεσολόγγι» και «Οργάνωση πόλης»  και τα άρθρα  υλοποίησή τους).
 Νότια και Δυτικά βρέχεται από τα εκτεταμένα θαλάσσια μέτωπα. Βόρεια από τον κόμβο του «Χαλαζιά» συνεχίζει με την υδάτινη διαδρομή της αρδευτικής διώρυγας. Ο κύκλος κλείνει ανατολικά με την διαδρομή του χειμάρρου «Αγριλιάς» και μας οδηγεί νότια στη θάλασσα.






Η διαδρομή αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί για περίπατο-τζόκιγκ, για ποδηλασία, για ιππασία, για διαδρομή άμαξας, διαδρομή σύνθετου ποδηλάτου μορφής «άμαξας», διαδρομή τραίνου περιήγησης, για ποδηλατικούς αγώνες, για αγώνες δρόμου.
           
Στο παρόν άρθρο θα αναλύσουμε τις τρεις θέσεις σχεδιασμού που σημειώνονται στο χάρτη   του google earth καθώς και την διαδρομή που ακολουθούν τα μέσα εναλλακτικών μεταφορών στο δυτικό θαλάσσιο μέτωπο.


Γίνεται διαχείριση  του υφιστάμενου οδοστρώματος. Παραμένει η μεσαία νησίδα ως έχει καθώς και το πλάτος των πεζοδρομίων. Στις θέσεις Λ1,Λ2,Λ3 σε κάθε κατεύθυνση ανόδου και καθόδου του οδοστρώματος δημιουργείται  μία λωρίδα κίνησης ποδηλάτου, μία λωρίδα κίνησης οχημάτων και μία λωρίδα εκτάκτου ανάγκης (ΛΕΑ). Στην μεσαία νησίδα  αντικαθίστανται οι ιστοί οδοφωτισμού  με ψηλούς ιστούς φωτισμού δύο μπράτσων. Λειτουργεί ως νησίδα πρασίνου. Φυτεύεται το Κυπαρίσσι Τούγια-πυραμίδα.

Στα πεζοδρόμια πάνω από την πέτρα θα επιστρωθεί λεπτή στρώση  κατάλληλου  για το περιβάλλον υλικού  για εξομάλυνση της βαδισιμότητας. 
Στο συνεχιζόμενο εδαφικό  τμήμα της διεκδικούμενης νομικά λωρίδας του θεσμοθετημένου αιγιαλού πλάτους περίπου 200μ από το ΚΤΕΟ μέχρι το κτίριο της Περιφερειακής Ενότητας Αιτ/νίας   προτείνουμε  μελλοντικά να υιοθετηθούν:


              Μια Λωρίδα  πράσινης διαδρομής με πεύκα.

              Μία λωρίδα σε φυσικό νταμαρόχωμα για διαδρομή άμαξας  και διαδρομή ιππασίας.

       
Μία λωρίδα σε φυσικό νταμαρόχωμα για  διαδρομή αγώνων  δρόμου και διαδρομή τζόκινγκ.

Για το υπόλοιπο  τμήμα της εδαφικής έκτασης σχεδιαστικά  προτείνονται ενδεικτικά κάποιες λειτουργίες προς όφελος της πόλης και του πολίτη με παράλληλη ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας .
 Η Δημοτική αρχή , οι φορείς και οι  εκπρόσωποι της τοπικής κοινωνίας της πόλης θα πρέπει να ασχοληθούν με την ανάθεση  εκπόνησης  ενός ολοκληρωμένου σχεδιαστικού πλάνου για αξιοποίηση στο μέλλον της  επιχειρηματικότητας  σε όλο το θαλάσσιο μέτωπο νοτιοανατολικό  και δυτικό.
 Για να σχεδιασθεί ολόκληρη η πόλη μας,  τα ελεύθερα νομικής δέσμευσης θαλάσσια μέτωπα, οι δρόμοι, οι πλατείες, οι κήποι και τα μπαλκόνια μας και για να μετατραπούν   σε πανσιόν  υψηλής αισθητικής τα παλιά  κτίρια της αυξάνοντας τις ξενοδοχειακές κλίνες, χρειάζονται εθελοντές συνοδοιπόροι, για να λειτουργήσουν συντονισμένα  σε ομάδες εργασίας. Οι ομάδες θα  λειτουργήσουν σε σχεδιασμένα εργασιακά επίπεδα  αρχικά υπό την εποπτεία της πρώτης ομάδας σχεδιασμού και μελλοντικά από το προτεινόμενο κεντρικό συντονιστικό όργανο σχεδιασμού δράσεων της πόλης (ΚΣΟΣΔΠ).

                   1η υποστηρικτική εθελοντική ομάδα μελέτης  της Δ.Τ.Υ του Δήμου
 για το προτεινόμενο προς συγκρότηση τμήμα Χωροταξίας Σχεδιασμού και Περιβάλλοντος

    1. Τσακμακλή.Σταυρούλα  Πολιτικός Μηχανικός –    Επίτιμο μέλος ΤΕΕ -. Συγγραφέας 
  2. Αράβας.Δημήτρης  Πολιτικός Μηχανικός Τ.Ε Μsc (μεταπτυχιακό σε περιβαλλοντικούς σχεδιασμούς) Δημόσιος λειτουργός Δ.Τ.Υ   Π.Ε Αιτ/νίας.
    3. Ράπτης Βασίλης  Χημικός -Καθηγητής Ιταλικών – Ποδηλάτης..

            Για εγγραφές  στο μητρώο εθελοντών  ελλείψει αναπλήρωσης γραμματέως
Τηλ. Επικ:  26310-26691, 6984377886   Mail: tsakmalistavroula@yahoo.gr


Άρθρο 2
Συνεχίζοντας  την παρουσίαση του σχεδιασμού των θαλάσσιων μετώπων αναλύουμε τις θέσεις Λ4 και Λ5 
             Στη θέση Λ4 η οποία γειτνιάζει με το βόρειο όριο του κτιρίου της  Περιφερειακής Ενότητας Αιτ/νίας    υπάρχει στο google earth μία φυσική λίμνη.

 Το χειμώνα έχει  παρατηρηθεί ότι υπάρχει επισκεψιμότητα και διημέρευση για βοσκή   ερωδιών της περιοχής. Στη θέση αυτή μπορεί να αξιοποιηθεί μία έκταση περίπου 45.000μ2 με ανάδειξη της φυσικής λίμνης από κάποιο  επιχειρηματία.

 Στο σχεδιασμό μας προτείνουμε την δημιουργία ενός πολυχώρου αναψυχής όπου υπάρχει  και μία σειρά γηπέδων άθλησης.

 Θεωρούμε ότι ο χώρος που δεσμεύτηκε νοτιοανατολικά για χρήση αθλοπαιδιών δεν προσφέρεται γι αυτή την χρήση λόγω και του αέρα που αναπτύσσεται το χειμώνα στην περιοχή.

 Στη θέση  των υφιστάμενων  αθλοπαιδιών νοτιοανατολικά   προτείνεται στο 1ο πόνημα η κατασκευή μικρού  αριθμού «πελάδων» για λειτουργία θεραπευτηρίου (ΣΠΑ) με λάσπη από την Αγ. Τριάδα, για τους έχοντες κινητικά προβλήματα.

Στην  υφιστάμενη αυτή  λίμνη σήμερα αντί να αναζητούνται λύσεις ανάδειξής της  δυστυχώς κατά πληροφόρηση έχει δοθεί άδεια για επίχωση με μπάζα οικοδομών. Προτείνουμε ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος που ασχολείται με θέματα Ποιότητας Ζωής να επισκεφθεί με Τεχνικό κλιμάκιο  την περιοχή    με στόχο  να προστατεύσουν τη λίμνη  και να την  αναδείξουν.


Στη θέση Λ5 μελλοντικά  όταν υιοθετηθούν οι εναλλακτικές διαδρομές στο χώρο του αιγιαλού   η μία λωρίδα του οδοστρώματος  μπορεί να δοθεί  για άνοδο και κάθοδο οχημάτων και η δεύτερη για άνοδο και κάθοδο  της εναλλακτικής κίνησης (άμαξας-ιππασίας και ποδήλατου).



Στο ύψος του διαύλου της αλυκής η διαδρομή της άμαξας και της ιππασίας διακλαδίζεται .



 Ο ένας κλάδος πηγαίνει δυτικά κατά μήκος του θαλάσσιου μετώπου και καταλήγει στο ιπποφορβείο που βρίσκεται νότια της Μαρίνας. Από το ιπποφορβείο η διαδρομή συνεχίζει ανατολικά  δίπλα στο θαλάσσιο μέτωπο μέχρι τον χώρο της Μαρίνας.
Ο δεύτερος κλάδος συνεχίζει δίπλα στο δίαυλο της αλυκής.

 Περνά στο δρόμο που είναι μεταξύ των Λυκείων και του Δημοτικού Σχολείου του λιμανιού.  Συνεχίζει μπροστά από τα Λύκεια και φθάνει πίσω από τον ανεμόμυλο. Μετά συνεχίζει πίσω από τον χώρο των αθλοπαιδιών και φθάνει στο νοτιοανατολικό θαλάσσιο μέτωπο.
                Μαζί με τον σχεδιασμό της διαδρομής αυτής θα πρέπει να σχεδιασθεί και να αναπλασθεί  ο περιβάλλων χώρος . (Γίνεται αναφορά ως προς τον σχεδιασμό του στις σελίδες 27,28 και 64 του 1ου πονήματος site: tsakmakli.wordpress.com όπου αναρτώνται για ενημέρωση  δύο πονήματα «Σχεδιάζοντας το Μεσολόγγι» και «Οργάνωση πόλης» και τα άρθρα  υλοποίησή τους .)
Ευελπιστούμε και ευχόμαστε από καρδιάς το ταξίδι αυτό της γνώσης, της  ευαισθησίας  και της φαντασίας στον Αστικό σχεδιασμό  και στο οργανωμένο και σχεδιασμένο δίκτυο εθελοντισμού και αλληλεγγύης, να αποκτήσει αρκετούς εθελοντές συνοδοιπόρους. Τότε θα   υλοποιηθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα  οι σκέψεις και οι προτάσεις  που κατατίθενται στα δύο  πονήματα για τον χωροτακτημένο  σχεδιασμό και την λειτουργική οργάνωση της Ιστορικής μας  πόλης.
Όταν η πόλη αναπλαστεί ποιοτικά με πρωτοποριακούς σχεδιασμούς  θα προσελκύει τουρίστες και θα φέρει την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας στη περιοχή.
 Οφείλουμε να αναδείξουμε εκτός από την ιστορία, τα λουτρά και τις φυσικές ομορφιές  που πλούσια μας χάρισε  ο  θεός στον ευλογημένο  και Ιερό τόπο που ζούμε και το οδικό  δίκτυο των  εναλλακτικών μεταφορών της πόλης.  Οι μεταφορές της πόλης είναι μέρος της Αρχιτεκτονικής της ιστορίας καθώς και της ιστορίας της ζωής της πόλης όπως εξελίσσεται και όπως προβλέπεται να εξελιχθεί.
                   1η υποστηρικτική εθελοντική ομάδα μελέτης  της Δ.Τ.Υ του Δήμου
 για το προτεινόμενο προς συγκρότηση τμήμα Χωροταξίας Σχεδιασμού και Περιβάλλοντος

    1. Τσακμακλή.Σταυρούλα  Πολιτικός Μηχανικός –    Επίτιμο μέλος ΤΕΕ -. Συγγραφέας 
  2. Αράβας.Δημήτρης  Πολιτικός Μηχανικός Τ.Ε Μsc (μεταπτυχιακό σε περιβαλλοντικούς σχεδιασμούς) Δημόσιος λειτουργός Δ.Τ.Υ   Π.Ε Αιτ/νίας.
    3. Ράπτης Βασίλης  Χημικός -Καθηγητής Ιταλικών – Ποδηλάτης..

            Για εγγραφές  στο μητρώο εθελοντών  ελλείψει αναπλήρωσης γραμματέως
Τηλ. Επικ:  26310-26691, 6984377886   Mail: tsakmalistavroula@yahoo.gr